René Rikkelman - Amsterdam, 1959

‘Al op jonge leeftijd raakte ik gefascineerd door tekenen en schilderen en boetseerde ik figuurtjes uit klei. Na de academie voor reclamevormgeving en tekenacademie heb ik twaalf jaar als reclame- en decoratieschilder gewerkt en in 1988 ben ik me gaan toeleggen op eigen werk en is mijn leven als professioneel zelfstandig kunstenaar gestart.
Ik specialiseerde me op meerdere vakgebieden en in diverse technieken waardoor ik een veelzijdigheid aan stijlen beheers. Ik werk in zowel twee- als driedimensionale vormgeving.

Mijn beelden, gemodelleerd in was of klei en daarna gegoten in brons of kunststof, zijn veelal gestileerde figuren en portretten. Behalve de vorm geef ik de patina van mijn beelden veel aandacht. Door te experimenteren met zuren en materialen komen verrassende resultaten.

Wat mijn schilderijen betreft komt mijn veelzijdigheid aan stijlen vooral voort uit de techniek van het schilderen.
Bijvoorbeeld wat er gebeurt met verf die je dik of juist vloeibaar aanbrengt en of je met harde kwasten of zacht penselen schildert. Hoe treffend een toets kan zijn die op de juist plek is aangebracht met een ogenschijnlijk gemak of hoe vloeiend een lijn kan zijn.’

René Rikkelman - Amsterdam, 1959

After the Academy of Advertising Design René worked for twelve years as an advertising and decoration painter and in 1988 he started as a professional independent artist.
He specialized on multiple disciplines and in various techniques causing him a variety of management styles. René works in both two and three dimensional design.

His sculptures, modeled in wax or clay and then cast in bronze, are often stylized figures in which he is searching  for a seductive line or a sensual shape. Apart from the form, he gives the patina of his bronzes a lot of attention. By  experimenting with acids interacting with his chosen materials, he achieves surprising results.

In his paintings, the versatility of styles comes primarily from the technique of painting.
‘For instance, what happens when you thicken your paint or make it liquid, and whether you paint with hard bristles or  a soft brush? To see a brushstroke, placed just in the right spot, and applied with such apparent ease. How flowing a line can be. That is what fascinates me.’